יום שני, 25 במאי 2015

קוצ'נג אישי ועסקי ליזם: המנוע האולטימטיבי לקידום העניינים!

אנחנו חיים בעולם שתובע מאיתנו לבחור ולבחור ולבחור ללא לאות, נדמה כאילו על כמעט כל דבר ובכל מקום. תחשבו על מה עובר עלינו כשנכנסים לסופר לקניות של סופשבוע, כשצריך להחליט לגבי שחזור משכנתה, יעד לחופשה או אפילו מה להזמין בארוחה הזוגית שאליה הגעתם... מי שמוצא שקשה לו לבחור כנראה יפגוש בקושי הזה לאורך ולרוחב בחיים.

אז למה שיהיה שונה בהשקת היזמות, למה שכאן לא יתעורר גם הצורך לברור, להשוות ולהחליט? אכן כן, יש כזה צורך אז לשם כך אני רוצה להגיד לכם עם יד על הלב, ולאחר התנסות אישית לאורך כ-12 שנים במקום של המאמן (coach) והמתאמן- חברים, אין, אין שני לאימון אישי ועסקי (קוצ'ינג) במטרת השקת וקידום היזם! מתודולוגית האימון, שנוצרה בעיקר בארה"ב (אך לא רק שם בלבד), מתוך עולמות שונים ומגוונים ב30+ שנים האחרונות,  טומן בחובה עוצמה ויכולת הנעה שלא ראיתי או שמעתי שקיים בשום מסגרת אחרת. האימון הוא הרולס רויס של כלי ההנעה, היהלום שבכתר ומערכת היחסים המקצועית החשובה ביותר שיכולה להיות לאדם שרוצה להיות "שם" כשהוא עדיין נמצא "כאן"...

לצערי, במדינתנו, לעיתים קרובות מדי הקוצ'ינג סובל מדמוי שלילי בקרב הרבה אנשים, וזאת לא באשמתו אלא באשמת הנטייה שלנו בארץ להתלבש על כל מיני דברים שבאים מחו"ל בצורה אופנתית, לעשות בהם שימוש לזמן מה, ואז לשבש ולעוות אותם, ובכך מבלבלים את המוח של כולם, ובסוף רק מפסידים! שלא תבינו לא נכון- ישנם אנשים רבים שעברו דרך קורס לאימון אישי, גם רבים שלא עברו שום הכשרה אבל פשוט הדביקו לעצמם את התואר הזה....לא עליהם מדובר! יש צורך אמיתי להגיע למאמנים אישיים ועסקיים מוכשרים, מוכרים, על ידי המלצה ולאחר אינטראקציה בסיסית לוודא שאכן מדובר במאמן אישי ראוי, מנוסה ומתאים. על זה אין לוותר.

מה זה בכלל קוצ'ינג, איך עושים סדר בבלגן?
הקוצ'ינג הינו מסגרת של עבודה בין איש חיצוני בעל הכשרה, מיומנות וניסיון בתחום ("המאמן"), שמוקמת עבור המתאמן (הלקוח או ה "coachee"), על מנת לקדם מטרות, שינויים והישגים החיוניים לחייו של המתאמן. מאמנים העובדים בתחום המקצועי\עבודה\עסקים מסייעים למתאמן לעשות צעדי ענק שללא עזרת "העצמה" זו, ספק אם העניין היה מתקדם בצורה ובקצב הרצוי. האימון מאפשר הגעה למטרות, פיתוח מיומנויות, העמקת ביטחון עצמי ותחושת סיפוק, ובאופן כללי, הכפלת כח להגיע ליעדים מהר יותר, נכון יותר ומתאים יותר למתאמן. האימון, מטבע הדברים דורש השקעה לאורך זמן כי לא מדובר בזבנג וגמרנו בדברים כה מהותיים, אבל עם מאמן טוב אתה לא תמצא את עצמך מורח זמן ונכנס ל"סינדרום הטיפול הפסיכולוגי", שאתה יודע מתי נכנסת אך אין לך מושג מתי תצא משם ומתי הגעת או לא הגעת לאן שרצית. האימון הוא אכן השקעה לטווח בינוני וארוך, בדרך כלל מדובר על מינימום של 3 חודשים של לווי, אבל התשואה על ההון היא לאורך שנים באימון מוצלח! 
אצלי שלושה חודשים האלה לפני 12 שנה שבה התאמנתי לראשונה גרמו לי לתפנית הגדולה והחשובה ביותר בחיים המקצועיים שלי- ללא זה לא היינו פה כרגע ולא היית קורה את המילים האלה...וכשמודבר ביזמות- תכפיל את הכל בכמה פעמים, כי יזמות משמעה שינוי, ושינוי מוצלח מצריך הרבה עבודה, כח והעצמה. כמו שאמרתי, זה הרולס רויס של כל הסיפור...
מה קורה באימון, למה זה כה אפקטיבי, מה מאפשר לו ליצור את ההתקדמות של היזם המתאמן בדרך כה מוצלחת? התשובה לשאלה היא ארוכה, אקצר בסימון בלבד של כמה מהמאפיינים הבולטים יותר (יש עוד!). מאמן אישי ועסקי ליזם מביא את הדברים הבאים, כל אחד כלי העצמה בפני עצמו:
1. ההקשבה! כן, דבר פשוט כמו איך להקשיב, למה להקשיב, איך למקד אותך בים של הדברים שאולי יוצאים ממוחך הקודח. מתי הקשיבו לך לעומק בפעם האחרונה?
2. שואל שאלות! כולנו יודעים שרק כאשר שואלים אותנו את השאלות הקשות, החודרות, השאלות האלה שמגיע עמוק מעבר לכל המילים וההסברים שלנו...רק אז מתחילים דברים ממש לקרות. צריך לדעת לשאול את השאלות ביזמות!
3. החשיבה ביחד! כיזמים אנו נוטים להיות לבד עם עצמנו, חסר לנו את ה"פינג פונג" המחשבתי שאינו תלוי בדבר ובאג'נדה של האחר...חשיבה ביחד משחררת זוויות חדשות, פרספקטיבות חדשות, רעיונות חדשים ומבושלים יותר.
4. מיקוד! את זה לא צריך להסביר, נכון? כבר דברנו על חשיבות המיקוד בבניית יזמות, ועד כמה שהיזם היצירתי נוטה להיות אדם שרואה לרוחב, דבר נפלא בפני עצמו אבל תכונה שיכולה להתנגש במשקיע פוטנציאלי, מצגת מתוכננת ומשא ומתן מתמשך.
5. שיקוף- האמת בפרצוף! מאמן מחויב לאמת, לסודיות, לאתיקה...וגם להגיד את הדברים כפי שהוא רואה אותם. יזמים רבים נוטים להתאהב ברעיונות שלהם ואין ממש מישהו בסביבה שיקח את הזמן, ושיהיה לו את היכולת להגיד לך בדיוק מה שהוא שומע, רואה ומרגיש- נכון?
6. תכנון! בניית תכניות, חזון, לעוד 5 שנים, לעוד שנה ולעוד חודש...כל אלה הם כלים מקצועיים של האימון לטובת היזם המתאמן, שלעיתים "מחזיק את הכל בראש", תכנון טוב = הצלחה!
7. מחויבות! Accountability...תגיד, מי באמת עובד איתך לבדוק שמה שאמרת שתעשה עד אותו תאריך מיועד אכן קורה? כיזמים אנו נוטים להזיז את הדדליינים שלנו בצורה די חופשית, מי כבר רואה, מי כבר מעיר....לא כך בונים את ההצלחה- נכון?
8. תמיכה! כשאתה נופל, מי שם כדי לעודד אותך? כשאתה ב down אחרי הup  המטורף שהיה לך---מי יהיה שם לעשות את השיחה הזאת של "חוזרים למגרש" כשאתה עמוק ב"ערוץ הקרבנות"?
9. מאמין בך! מאמן טוב הוא קודם כל בן-אדם שיש בתוכו את האמונה באדם, בפוטנציאל שיש בו, אדם שמביא את המיטב שבו למען המתאמן---אצלו זה Yes, You Can!- גם אחרי שכולם כבר עשו עליך סיבוב של "אמרתי לך", "למה לא שמעת בקולי"...מאמן אישי ועסקי ראוי יודע שיזמות היא רכבת הרים, צריך להחזיק את הלפיד גם אם כל האחרים בסביבה הפסיקו לראות את האור...ליזם, כמה חשוב לך בן-אדם כזה לצידך?
כפי שאמרתי: היהלום שבכתר, הרולס רויס של הסיפור, המנוע האולטימטיבי....ועכשיו עליך לשאול את עצמך- איך תראה היזמות שלי כאשר הדברים האלה הם לצידי, לאורך כל הדרך...כמה זה שווה לי?
ואני כמובן אשמח לשמוע מהן התשובות שנתתם לעצמכם לשאלות האלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה